ימים ללא זריחה

הרב יניב חניאידתמוזתשעב04/07/2012
שאלה:
שלום לכם , שאלתי היא יש מקומות בעולם ששם אין זריחה או שקיעה במשך ימים\שבועות\חודשים , אז איך במקומות הללו מתפללים או קובעים כניסת\יציאת שבת ומועדים ? תודה ובשורות טובות .
תשובה:
זו שאלה שעסקו בה הרבה. למרבית המזל אין כמעט מקומות כאלו שבהם חיים יהודים, באופן עקרוני, ניתן לקבוע "שעה שרירותית", לדוגמא שתיים עשרה בלילה, שבה יתחלף היום והלילה במקומות אלו. יש פסיקה מפורסמת מאוד של הרבי מליובוויטש לאחד האסטרונאוטים היהודיים שעליו לנהוג על פי המקום שממנו הוא יצא, כלומר- אם הוא המריא מפלורידה, הרי שהוא ינהג בלוח הזמנים על פי פלורידה.לענ"ד כך נוהגים בפועל- אם מישהו יוצא לטייל באותם מקומות הוא נוהג שבת לפי המרכז היהודי שבו גרים יהודים הקרוב ביותר.
המחלוקת היא מהו השוק... האם מה שאנו קוראים היום "ירך" ואותו צריך להסתיר או למטה מזה. לכאורה למי שסבור שצריך להסתיר את ה"שוק" (מה שאנחנו קוראים שוק) גרביים שקופות לחלוטין לא יעזרו.
מבחינה הלכתית יבשה הוא יכול לבוא בתנאי שאכן לא ישמע מוסיקה או ישתתף במסיבת אנשים שיש בה הרבה אנשים עם אוכל ושמחה. עצם היציאה לחופשה לא נחשבת כדבר אסור באבל.
מבחינת ההנגה יש מקום לחשוב על זה בהתאם לאופי המשפחה.
לכאורה אין מקום לבקש ממנו תשלום, מכיוון שהשימוש שהוא עשה בו היה סביר בהחלט (אפילו שואל, שהוא הדין המחמיר ביותר כלפי השואל, אינו צריך לשלם במקרה של שימוש "כדרכה"). אם המגרש הוא מקום מאוד מסוכן ומועד לפורענות, יתכן ויש מקום לבקש תשלום בגלל חוסר זהירות. על פניו זה לא נראה לי כך...
אין לחשוש בהערכת שיעור נפח של מחצית ביצה, שכן כאשר נותנים לאנשים לשער דבר, ללא ספק יהיו שיטעו כלפי מעלה ויהיו שיטעו כלפי מטה, ואע"פ כן מסרו חכמים שיעורים אלה לכל אדם ואדם.
ועוד ראה במשנה בכלים יז, ו: "כביצה שאמרו לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית. רבי יהודה אומר: מביא גדולה שבגדולות וקטנה שבקטנות ונותן לתוך המים וחולק את המים. אמר ר' יוסי: וכי מי מודיעני איזוהי גדולה ואיזוהי קטנה אלא הכל לפי דעתו של רואה".
וברמב"ם כלים יז, ו: "ידוע כי יש לנו בענינים התורניים דברים שאנו משערין אותן בכביצה... אמר ר' יוסי ומי הוא שיודיענו בקחתינו הגדולה ביותר שבביצים שאין למצוא גדולה ממנה, וכך בקחתינו את הקטנה שלא תמצא יותר קטנה ממנה, אלא הדבר מסור למראית עינו של אדם שביצה זו בינונית לא גדולה ולא קטנה. והלכה כר' יוסי". וכ"כ ר"ע ברטנורא שהלכה כר' יוסי. להרחבות ומקורות עיין בפניני הלכה שיעור אכילה ושתיה לברכה אחרונה וראה גם בכרך ההרחבות. בברכה יגאל ללום
ההנאה של האשה והגבר מיחסי אישות הם חלק חשוב ביותר של היחסים. וחכמים מאריכים במקומות רבים להסביר עד כמה חשוב שהאשה תהנה מהיחסים, ועל האחריות של הבעל להביאה לידי כך. יש ממש הדרכות מפורשות של חכמים בענין הזה, ככה שיש אחריות גדולה של הבעל (וזוג ביחד, כמובן) להביא את האשה לידי עונג.
במקרה שהאשה איננה נהנית, ואפילו אומרת שהיא "מסתפקת" בכך, צריך לבדוק מה הבעיה, כי זה דבר לא רגיל ולא "נורמלי". אולי יש בעיה כלשהיא? אולי משהו בעבר? יש מצבים נדירים שבהם גברים או נשים לא נהנים מיחסים, אולם צריך לבדוק למה זה כך ומה גורם לכך.
ככה שיש צורך להתאמץ, ואם יש בעיה שנראית יותר גדולה "מסתם חוסר חשק", אז יש צורך לבדוק מה קרה ולמה זה כך. זה חלק חשוב מאוד ועקרוני של כל חיי האישות.
בניסוח הזה זה באמת נשמע לא טוב.
אבל מה שהתכוונתי זה לשאול האם סחורה מגיעה כל יום. לברר האם החתימה היומית היא רק צורך "רשמי" או שבגלל שזה מקום גדול שמגיעה סחורה כל יום, אז באמת כל יום מפרישים תרומות ומעשרות.
אם הוא יגיד משהו כמו- כאן מגיעה סחורה כל יום ואני חותם על ההפרשה, זה אומר שביום שאין חתימה, זו בעיה... אבל את צודקת, זה יכול להישמע כמו שאלה על איכות ההשגחה... זה תלוי בניסוח.








